25 år med rivende utvikling
Det startet med to IT-interesserte menn som ville fylle et tomrom i markedet. Slik har Ålesund Data utviklet seg gjennom årene.
La oss ta det fra starten. Året er 1999. Euroen innføres som betalingsmiddel, WiFi tas i bruk på PC-er og en typisk laptop så slik ut:
Dette er året hvor Ålesund Data etableres av Einar Nyvoll, og etter kort tid kommer Roar Pedersen også til. Deres visjon var å være en ledende leverandør av IKT-tjenester og produkter for små og mellomstore bedrifter, helseaktører og den maritime industrien.
– Vi var veldig bevisste på hvem vi skulle nå. Vi mente at bedrifter i disse segmentene ikke hadde gode nok tilbud innen IT, og det ønsket vi å gjøre noe med, forklarer Roar Pedersen.
Gjennombruddet i maritim bransje
Einar og Roar starter opp med kontor i Borgundvegen 9, ikke langt fra Utstillingsplassen i Ålesund sentrum. Det tok ikke lang tid før de første kundene var på plass.
– Sølvtrans var en av de første kundene vi fikk, og de er fremdeles med oss i dag, forklarer Roar.
Da Ålesund Data startet samarbeidet med Sølvtrans eide de et par skip som hver hadde én PC ombord. I dag har de en fulldigitalisert flåte, og kan i tillegg skilte med at de er verdens største brønnbåtrederi.
– Utviklingen til Sølvtrans, og i den maritime bransjen generelt, har vært enorm. Fra å omtrent å ikke ha noe IT ombord, er alle skip nå 100 % avhengig av mange ulike IT-løsninger. Dette har på mange måter vært med på å forme Ålesund Data som selskap, sier Roar.
Les mer: Slik skal Sølvtrans sikre seg mot maritime dataangrep
Kontorlokalet til Ålesund Data i Borgundvegen 9.
Lander stor privat helsekunde
Noen år etter slår de gjennom hos en ny kundegruppe. I 2003/2004 tar Ålesund Data over ansvaret for IT-driften hos det private helseforetaket Medi3 i Ålesund.
– Etter dette ekspanderer vi kraftig innen helsesektoren. Alt fra fastleger og tannleger til større aktører gir oss tillit og setter bort IT-driften til Ålesund Data, forklarer Roar.
Dette resulterer også i at Ålesund Data blir partner av Norsk Helsenett, som er etablert og eid av Helse- og omsorgesdepartementet for å gi norske helseaktører tilgang til digitale tjenester og infrastruktur.
I tillegg kommer også Schlumberger og OneSubsea, en stor aktør innen oljesektoren, inn på kundelisten til «lille» Ålesund Data.
– Det som er så unikt med Schlumberger er at de, med sine over 100.000 ansatte valgte å gå for Ålesund Data fordi vi kunne levere energieffektive løsninger de ikke fikk andre steder, forklarer Einar, og legger til:
– Det står servere fra Ålesund Data på utrolig mange oljefelt over hele verden.
Utvikler egne produkt
For å kunne tilby kundene sine de beste løsningene, har Ålesund Data utviklet flere produkter opp gjennom årene. Blant annet jobbet de frem «Itrust Bandwith Optimizer» (IBO), en optimaliseringsløsning for mobil- og satellittkommunikasjon som skulle gjøre det mulig for skip å utnytte bredbåndskapasiteten på en bedre måte.
– Vi fikk støtte fra Innovasjon Norge, og produktet ble tatt godt imot av markedet. Ikke bare blant norske maritime aktører, men også avsidesliggende bosetninger rundt omkring i verden og forsvarsindustrien i Asia, forklarer Roar.
I 2011 lanserte de også ÅD SKY, sin helt egen skyløsning som de har utviklet og tilpasset både behovene til kundene og trusselbildet i samfunnet.
– ÅD SKY startet som en ren skyløsning, men har utviklet seg til å være en tjeneste som omfatter både sikkerhet og support. Vi har rett og slett gjort det så enkelt og forutsigbart som mulig for kundene våre, forklarer Roar.
Fra IT-firma til sikkerhetsfirma
Siden oppstarten i 1999 har konkurransen i markedet endret seg mye for Ålesund Data. I starten var det mange flere små aktører, mens i dag er det flest store selskaper som driver med IT. Selv om Ålesund Data også har vokst og utviklet seg mye de siste 25 årene, har de alltid vært tro mot hvem de ønsker å være.
– Vi skal være den personlige IT-avdelingen som alltid stiller opp når det er noe. Vi vil ikke at bedriftene vi jobber med skal føle seg som et nummer i køen, vi vil at de skal føle at de kjenner oss, sier Einar.
Og denne filosofien har Ålesund Data sørget for å ta godt vare på, de regner seg nå som både et IT-firma og et sikkerhetsfirma. En tydelig endring som kan spores tilbake til 2015, da det ble en stor omveltning for både Ålesund Data og bedriftene de samarbeider med.
En ny tidsalder med profesjonelle dataangrep
– På denne tiden opplevde vi et ras av forskjellige angrep. Det ble en helt ny situasjon for oss fordi volumet økte så voldsomt på kort tid. Det som før hadde vært mer «gutteroms-angrep» ble i denne perioden mer profesjonelt og tydelig mer kommersialisert, forklarer Roar.
Mange bedrifter på Sunnmøre opplevde dataangrep på denne tiden. Noe som førte til stort trykk på de ansatte i Ålesund Data.
– Vi fikk masse telefoner fra både kunder og bedrifter som ikke var kunde hos oss og hadde ingen sikkerhetstiltak for bedriften sin. De fortalte oss hva som hadde skjedd med tårer i øynene og var desperate etter hjelp, forklarer Roar.
Ålesund Data hadde sett tendensene tidlig, og klarte raskt å lande nye produkter og tjenester som gjorde at de kunne hjelpe bedriftene med utfordringen de nå stod ovenfor.
– Det var på denne tiden vi lanserte ÅD MTR Alarmsentralen som kunne overvåke bedrifters data 24/7 og iverksette tiltak umiddelbart ved eventuelle angrep. På denne måten kunne vi sørge for at mindre bedrifter i vårt område kunne få den samme tryggheten som større bedrifter får via sine store IT-leverandører, sier Roar, og legger til:
– Dette er nok det jeg er aller mest stolt over, når det kommer til Ålesund Data sin 25 år lange historie. Måten vi taklet denne spesielle situasjonen, og overgangen det ble for oss, ble avgjørende for fremtiden vår, sier Roar.
– Svindelforsøk som er umulig å oppdage
Med mange nye sikkerhetsprodukter og rutiner på plass for kundene, skulle man kanskje tro at Ålesund Data fikk noen stabile år hvor de kunne nyte godt av arbeidet de har lagt ned. Men nok en gang er det endring på gang.
– Vi ser nå at det er en endring hvor svindelforsøk på e-post blir stadig mer troverdige. Sammenligner vi med hvordan det var for 1-2 år siden er det rett og slett to helt forskjellige verdener, forklarer Roar.
Han mener kunstig intelligens har hatt mye å si for utviklingen.
– Det har blitt så sofistikert at vi ikke kan forvente at en vanlig ansatt skal kunne klare å styre unna svindelforsøkene. Dette har derfor gjort at vi igjen har gått gjennom tjenestene våre og lagt inn ekstra sikkerhet for å kunne beskytte bedriftene vi samarbeider med på best mulig måte, sier Roar.
Skal fortsette å vokse
I dag har Ålesund Data over 20 ansatte. De aller fleste har sitt arbeidssted på kontoret i Kongens Gate i Ålesund sentrum, mens noen jobber fra selskapets avdeling i Polen. Bedriften hjelper over 200 bedrifter med IT- og sikkerhetstjenester, og tallet er stadig økende.
– Det er nok trygt å si at Ålesund Data og våre sikkerhetstjenester på ingen måte vil bli overflødige i tiden som kommer, sier Einar.
Og selv om den nye teknologien fører med seg muligheter til å kunne være en ekstern IT- og sikkerhetsleverandør til bedrifter som befinner seg utenfor Sunnmøre, vil hovedfokuset fremdeles ligge her.
– Sunnmøre er og blir vår base, selv om vi vil prøve å strekke dekningsområdet vårt noe lenger. Det er viktig for å kunne være den lokale samarbeidspartnere som bedrifter har et nært forhold til, samtidig ser vi at det er mange som trenger våre produkter og tjenester, som vi ønsker å hjelpe, forklarer Einar.
Einar Nyvoll og Roar Pedersen
Ålesund Data i tidlig fase: