Scroll Top
Strand Rederi Havbryn

Strand Rederi styrker den maritime datasikkerheten

Vi følger med på trusselbildet og ser at dataangrep er et økende problem, sier daglig leder og IT-ansvarlig i Strand Rederi, Elisabeth og Astrid Strand.

Rederiet har derfor inngått en kontrakt med Ålesund Data for de inntil 5 neste årene. 

– Vi har heldigvis ikke opplevd noen trusler eller angrep, og vil det skal fortsette slik. Derfor setter vi nå et økt fokus på maritim cybersikkerhet, sier Elisabeth Strand.

Satser på døgnkontinuerlig dataovervåking

Avtalen med Ålesund Data innebærer alt fra service til oppkobling mot en døgnbemannet alarmsentral

Elisabeth Strand, daglig leder i Strand Rederi.

– På alarmsentralen arbeider et team av dedikerte trusseljegere som overvåker og kontrollerer, samt forhindrer angrep døgnet rundt, hele året. I tillegg har vi automatiserte prosesser som tar seg av de kjente truslene, forklarer daglig leder i Ålesund Data, Roar Pedersen.

Strand Rederi er et familieeid fiskebåtrederi som i hovedsak driver fiskeri innenfor hvitfisk og pelagisk. Rederiet har i dag to frysetrålere og to ringnotbåter. Kontrakten skal gjelde både flåten og hovedkontoret. 

Les også: Slik skal verdens største brønnbåtrederi, Sølvtrans, sikre seg mot maritime cyberangrep

Nye regler sidestiller cybersikkerhet med andre Sikkerhetskrav

En av årsakene til at skip og rederier er så utsatt for dataangrep, er at denne næringen ofte sitter på ettertraktede systemer og teknologiske løsninger. 

Astrid Strand, IT-ansvarlig i Strand Rederi.

– Vi ser at dataangrep mot den maritime næringen dessverre skjer stadig oftere. Det mest vanlige er løsepengevirus og det vi kaller doxware. Da stjeler og krypterer hackerne bedriftens data, for så å kreve løsepenger for å gi tilbake tilgangen. Hackerne kan også true med å legge ut stjålet persondata på nett som pressmiddel for å få bedriften til å betale løsepenger, sier Pedersen i Ålesund Data. 

Les også: Derfor angriper hackerne skip

Siden januar 2021 har håndtering av cyberrisiko inngått i rederienes sikkerhetsstyringssystemer og er et ISM-krav på lik linje med andre risikoer ombord. 

– Vi har samarbeidet nært med Ålesund Data i mange år, og glad for å ha en slik solid aktør i nærmiljøet som kan veilede og bistå oss med denne utfordringen, sier Astrid Strand.

Her kan du lese mer om maritim cybersikkerhet og de nye ISM-kravene.